(na příspěvku se pracuje :D)
Když je před vámi 20 dětí, máte před sebou 20 odlišných úrovní schopností učení. K tomu aby se zapojilo více dětí do učebního procesu pomáhá kreativní způsob vyučování, při kterém se vyučující dotýká více úrovní učení.
Kladete si otázky typu?
- Proč se děti ve sboru nudí?
- Jsou děti zapojené do vyučování?
- Jak můžeme zjistit, zda děti vyučované látce porozuměly?
- Jak můžeme říci, zda děti přijímají a chápou křesťanské hodnoty, které je učíme?
Jednoduše řečeno, jak zjistíme, že se nám podařilo dosáhnout cíle, který jsme si dali. Pomůckou může být Bloomova taxonomie, model vytvořený k tomu, aby pomohl učitelům porozumět způsobům, jakými si nastavit objektivní cíle lekcí.

Skvělou pomůckou pro stanovování cílů jsou nám takzvaná „aktivní slovesa„. Lépe se nám to vybaví například na biblickém příběhu. Pokud s dětmi probíráme příběh například o Davidovi A Goliáši. Jestli je naším cílem,a by příběh znaly, použijeme slovesa např: pojmenuj… popiš… najdi na mapě… řekni vlastními slovy…. Pokud ale půjdeme dál a chceme, aby příběh také pochopily, použijeme otázky napří.: zkus vysvětlit…., porovnej osobu Davida…. Pokud chceme, aby děti příběh aplikovyly dos vého života, jsme v bodu tři. A klademe dětem otázky typu: mohl by jsi použít tento příběh i na jinou situaci? Můžeme spolu přezkoumat, co se tehdy vlastně stalo?.. atd…
- Znalosti: popiš, vyjmenuj, nauč se zpaměti, seřaď, vyber, označ….
- Porozumění: uveď příklad, parafrázuj, přiřaď, vysvětli, shrň, vyjádři vlastními slovy, definuj….
- Aplikace: vyber, zařaď, vypočítej, ukaž, předveď, připrav, uspořádej, najdi, zařaď…. objasni, vyřeš, doplň….
- Analýza: vysvětli, porovnej, ukaž jak…, najdi rozdíl, roztřiď, prozkoumej, načrtni, zařaď…
- Syntéza: rozviň, řeš, sestav, vyrob, naplánuj, ohodnoť, vyber, doporuč, obhaj tvrzení, že…, zorganizuj, zkombinuj
- Hodnocení: sebehodnocení, Závěr, děj doporučení, zvaž, podpoř, dej do souvislostí, posuď, navrhni řešení….
Znalost
Základní znalost, která zahrnuje rozpoznání a zapamatování si faktů, termínů, základního konceptu/myšlenky, nebo jejich zodpovězení bez hlubšího porozumění, co vlastně znamenají.
– učení Biblických knih a společné čtení
– verše zpaměti
Pochopení
Základní porozumění, při kterém se ukazuje chápání významu faktů a pojmů. Porozumění, které se projevuje schopností uspořádat, porovnat, přeložit, vyložit, popsat a shrnout hlavní myšlenky.
– konkrétní otázky
– předmětné lekce
– předvádění a inscenace s dětmi
Aplikace
Zahrnuje použití získaných vědomostí k řešení problémů v nové situaci. „Jak toto souvisí s mým každodenním životem?“
-vyprávění příběhů
– vedené hraní a inscenace – tématické hry
Analýza
Zahrnuje zkoumání a rozdělení informací do částí, určování vztahů těchto částí, identifikace-rozpoznání motivů a příčin, utváření závěrů a hledání důkazů na jejich podporu.
-Rozdělení – učení 10 přikázání, učení na stanovištích
-porovnávací tabule a plakáty.
Syntéza:
Zahrnuje představení a obhajobu názorů, které jsou tvořené vlastním úsudkem a vyhodnocením informací; platnost myšlenek a kvalita práce
-co by jsi dělal, kdyby..typ otázek
– interview s biblickou postavou
– sestavení story boardu – příběhu z jednotlivých obrázků/scén
Hodnocení
Spojování naučených informací. Použití těchto informací ke stavbě a skladbě vlastních závěrů a vyjádření toho, co už se žák naučil.
-budování maket a modelů (archa, egyptská města, zvířátka z fondánu)
-vymyšlení moderní scénky založené na Biblických principech
-psaní a představení loutkového divadla nebo pantomima.
K nastavení dobrého cíle také dopomáhá znát učební možnosti dětí různého věku.